חנות אינטרנטית, המכונה גם חנות וירטואלית, מאפשרת לכם למכור מוצרים ברשת, ללקוחות פוטנציאליים רבים בארץ או בחו"ל. חנות וירטואלית היא בעצם אתר מכירות וסחר אלקטרוני ברשת האינטרנט, ניתן להציג בה מוצרים שונים לרכישה אונליין, ויש סוגים שונים של חנויות באינטרנט.
לאחר הקמת החנות האינטרנטית כמקור הכנסה ראשי או נוסף, חשוב להקפיד על ניהול מלאי בצורה נכונה וחכמה. יש שיטות שונות לניהול המלאי בחנויות האינטרנטיות, וחשוב לזכור כי בשנים האחרונות חל מהפך משמעותי בתחום זה. כיום, לא מחזיקים מלאי גדול בעסק המוכר מוצרים אונליין, ולמעשה נהוג להשאיר את המלאי אצל הספקים בארץ או בחו"ל, ולאחר מכירה בחנות המקוונת הספק דואג לשליחת המוצר מהמלאי הזמין אצלו, וכך מקצרים את זמן האספקה ומשפרים את השירות ללקוחות.
באתרי מכירות גדולים יש להקפיד על שיטות מתקדמות לניהול המלאי, וכדאי להתקין ממשק API ייעודי כתוסף מתקדם לחנות האינטרנטית.
כל עסק המוכר מוצרים חייב לנהל מלאי. באופן כללי תהליך ניהול מלאי חנות מבוסס על ארבעה שלבים מרכזיים:
בעלי חנות אינטרנטית יכולים לנהל מלאי במספר שיטות, לדוגמה שיטה שבה המלאי מוחזק אצל הספקים והמוצרים נשלחים מהספק ישירות ללקוח, לאחר הזמנה בחנות הווירטואלית. זו שיטה נפוצה בעולם הסחר האלקטרוני והיא מאפשרת לבעלי החנות האינטרנטית לא להחזיק מלאי ולא להתמודד עם מורכבות הניהול של מחסן לוגיסטי פיזי ומשלוחים ללקוחות. אפשרות נוספת היא להחזיק מלאי מינימלי וניתן גם לבחור באפשרות לעבוד בשיטת הדרופשיפינג.
השיטות המתקדמות והמומלצות לניהול המלאי עבור בעלי החנויות האינטרנטיות הן:
ניהול מלאי בצורה ידנית – ניהול ידני של מלאי החנות מתאים לבעלי חנויות אינטרנטיות קטנות עם מספר מועט של מוצרים למכירה.
ניהול מלאי באמצעות גליון אלקטרוני (קובץ אקסל) – שיטה פופולרית לניהול המלאי, באמצעות קובץ אקסל. השיטה מתאימה בעיקר לחנויות אינטרנטיות בהן המלאי מתחלף בתדירות גבוהה ולאתרי סחר מקוונים עם מלאי גדול ומגוון. השיטה מתאימה בין היתר לבעלי חנויות וירטואליות המוכרים בגדים, נעליים, פריטי אופנה וכו'.
ניהול מלאי באמצעות ממשק ותוסף API – השיטה המתקדמת והמקצועית ביותר לניהול המלאי, היא מתאימה לבעלי חנויות אינטרנטיות גדולות וקל לעדכן ולנהל את המלאי ישירות ממערכת הניהול הקיימת בעסק. בשיטה זו קל לסנכרן גם מלאי בחנות הפיזית בשילוב עדכון המלאי בהתאם למכירות בחנות האינטרנטית.
המומחים ממליצים לנהל את המלאי דרך החנות האינטרנטית, כלומר באמצעות ממשק API ייעודי, מהסיבות הבאות:
קביעת כמות מינימלית לכל מוצר – מומלץ לקבוע מלאי מינימלי לכל מוצר הנמכר בחנות האינטרנטית, אם משתמשים במערכת מתקדמת לניהול המלאי ניתן להיעזר בכלי אוטומציה כדי לבצע הזמנה מהספק כאשר מגיעים לרמת המלאי המינימלי.
הערכות שוק – אחת לתקופה חשוב לבצע הערכות שוק על מנת לרענן את המלאי ולעדכן רשמית מוצרים למכירה באתר. יש מוצרים עונתיים וטרנדיים, לכן אם מבצעים הערכת שוק ניתן לחזות מראש את רמות הביקוש למוצרים שונים הנמכרים בחנות האינטרנטית ולנהל מלאי בצורה חכמה כדי להבטיח מענה מהיר לכל הזמנה באתר.
בדיקות תקופתיות – כדי להימנע ממלאי המעלה אבק ופוגע ברווחיות החנות האינטרנטית, חשוב לבצע בדיקות תקופתיות כדי להימנע ממלאי ישן ומיותר וכדי לספק את המוצרים שהלקוחות מעוניינים לרכוש במהירות וללא עיכובים מיותרים.
דף הבית » מסחר אלקטרוני » ניהול מלאי בחנויות אינטרנטיות