בשנים האחרונות תחום הדיגיטל משנה את חיינו ומשפיע עלינו במגוון דרכים ובכל תחומי החיים. תקופת הקורונה האיצה תהליכי דיגיטליזציה ברוב ענפי התעשייה והמסחר ובמקביל הצרכנים החלו לרכוש יותר בחנויות מקוונות. מדי שנה היקף המכירות באתרי הסחר באינטרנט הולך וגובר. עקב כך, לא מעט ישראלים מחפשים הזדמנויות עסקיות בדיגיטל, לדוגמה פתיחת עסק באינטרנט כמו חנות וירטואלית, בלוג, חברה לבניית אתרים, מכירת קורסים דיגיטליים, ניהול ערוץ יוטיוב, דרופשיפינג בפלטפורמות המסחר וכיוצא בזה. ראוי לציין כי בעלי עסקים וחנויות החלו לפעול באינטרנט במקביל להפעלת העסק הפיזי, ויש עסקים שבחרו לסגור סניפים פיזיים ולעבור למכירות מקוונות בלבד בגלל היתרונות הרבים הקיימים בסחר בדיגיטל.
מה זה עסק אינטרנטי? למי מתאים להקים עסקים באינטרנט? האם אפשר להרוויח מעסק מקוון? למה יותר ויותר בעלי עסקים מקימים חנויות אינטרנטיות מעבר לחנויות הפיזיות שלהם? האם אפשר להתפרנס מהקמת חנות אינטרנטית? כדי לעשות סדר בנושא הכנו עבורכם מדריך מלא למתחילים.
מה זה עסק אינטרנטי?
עסק אינטרנטי הוא עסק, אשר פועל במרחב רשת האינטרנט. קיים הבדל בין עסק שפועל אך ורק ברשת האינטרנט (למשל, חנויות שפועלות ברשת האינטרנט ולא מחזיקות סניפים פיזיים) לבין עסקים שפועלים ברשת האינטרנט, אך במקביל מחזיקים גם סניפים פיזיים.
אילו סוגי של עסקים פועלים כיום ברשת האינטרנט?
- ניהול בלוג – בלוג הוא נכס דיגיטלי בעל ערך, קל להקים אותו ונהוג לפרסם בו תכנים מקוריים, מעניינים ובעלי ערך לגולשים. כאשר הבלוג זוכה לעוקבים רבים ולתנועה משמעותית ניתן להרוויח ממנו בדרכים שונות כמו מכירת מוצרים, פרסום, ייצוג חברות ועוד.
- ערוץ יוטיוב – הקמת ערוץ ביוטיוב מאפשרת לכם להתפרנס מהפלטפורמה המובילה בעולם לצפייה ולשיתוף סרטוני וידאו. יש ישראלים המתפרנסים מערוץ היוטיוב שלהם, חלקם הפכו למשפיעני רשת מוכרים. ערוץ היוטוב יכול לשמש בנוסף מקור להזרמת תנועה לבלוג או לאתר העסקי.
- מכירות קורסים דיגיטליים – אתם יכולים למכור קורסים דיגיטליים איכותיים באמצעות מגוון ערוצים בדיגיטל, עליכם להשקיע במיתוג ושיווק ולהכין קורס דיגיטלי המספק תמורה מלאה וערך ללקוחות.
- שירות דיגיטלי – בעשורים האחרונים צצו מקצועות חדשים הקשורים לעולם הדיגיטל, אתם יכולים להתמחות בתחומים כמו עיצוב גרפי, עיצוב לוגו, בניית אתרים, כתיבת תוכן, תרגום משפות זרות לעברית ולהיפך, קלדנות, קידום אתרים (SEO), פרסום ממומן, הפקת סרטונים, אנימציה ועוד.
- דרופשיפינג – דרופשיפינג היא שיטת מסחר פופולרית וחדשה יחסית, בשיטה זו אתם מוכרים דרך האינטרנט מוצרים של יצרנים וספקים ללקוחות הקצה, בתמורה לרווח מסוים, זהו עסק לכל דבר המחייב דיווח לרשויות המס בישראל. אפשר לפתוח חנות בפלטפורמות הסחר כמו איביי ואמזון או להקים אתר סחר ולמכור בו מוצרים של ספקים ויצרנים מרחבי העולם, בעיקר מסין.
- חנויות אינטרנטיות – חנות אינטרנטית הנקראת גם חנות וירטואלית יכולה לפעול במקביל לחנות הפיזית שלכם או כעסק עצמאי ונפרד ללא חנות פיזית. היקפי המכירות באינטרנט גדלים עם השנים וכדי להצטרף לחגיגת השופינג עליכם להקים אתר מכירות מעוצב עם מערכת סליקה ודפי מוצרים, את החנות האינטרנטית ניתן להקים גם בפלטפורמות ייעודיות לחנויות כגון: החנות האינטרנטית. החנות האינטרנטית בנוסף להיותה פלטפורמה ייעודית להקמת חנויות אינטרנטיות מגיעה עם יכולות מובנות כגון: תמיכה במכירת קורסים דיגיטליים, תמיכה בדרופשיפינג וכלי שיווק מובנים לצורך פרסום החנות כגון: פייסבוק, אינסטגרם שופינג וטיקטוק לעסקים. יתרה מכך, החנות האינטרנטית אף תומכת במכירת מוצרים ברשתות החברתיות כגון: אינסטגרם שופ, פייסבוק שופס וואלה שופס. אם אתם מעוניינים בפלטפורמה ייעודית שתחסוך עבורכם את כל ההתעסקות ותפנה לכם זמן להשקיע יקר בעסק שלכם – זה עשוי להיות פיתרון טוב.
כדאי לדעת כי חנויות אינטרנטיות יכולות למכור מוצרים ללקוחות בארץ ובחו"ל, יש מודלים עסקיים שונים לניהול ותפעול חנות וירטואלית, ואחת השיטות היא דרופשיפינג, בשיטה זו לא מחזיקים מלאי וההוצאות קטנות. לבעלי חנויות פיזיות כדאי להקים חנות אינטרנטית הפתוחה מסביב לשעון ומוכרת מוצרים ללקוחות רבים, ללא מגבלה גיאוגרפית מאחר ולקוחות הקצה מקבלים את הסחורה במשלוחים.
חשיבות הקמת עסק אינטרנטי
תקופת הקורונה הוכיחה מדוע חשוב לכל בעלי העסקים והחנויות להפעיל במקביל לעסק הפיזי גם חנות באינטרנט. עסקים שהקימו חנויות מקוונות במהלך המשבר הצליחו לשרוד את הסגרים הממושכים והשינוי בהרגלי הקנייה של הלקוחות, ויש בעלי עסקים שהחליטו לסגור את החנות הפיזית ולעבור למכירות אינטרנטיות בלבד בגלל יתרונות משמעותיים כמו עלויות זולות, עסק זמין העובד 24/7, חשיפה רחבה המאפשרת למכור ללקוחות בכל מקום בעולם וכו'.
מה נדרש לפתיחת עסק באינטרנט?
פתיחת עסק באינטרנט דורשת מכם התייחסות נכונה מאחר וזהו עסק לכל דבר ועניין, כולל ניהול ספרים כנדרש בחוק והגשת דיווחים לרשויות המס. מומלץ להכין תוכנית עסקית מפורטת ומסודרת הכוללת מחקר שוק ומתחרים, תמחור, שיווק, תזרים מזומנים, מימון ועוד, ויש להגדיר יעדים ברי השגה.
את העסק באינטרנט ניתן להקים בעזרת אנשי מקצוע מיומנים כדוגמת: חברה לבניית אתרים, מקדם אתרים אורגני, מומחה לקידום (פרסום) ממומן במנועי החיפוש וברשתות החברתיות, וכדאי להתייעץ עם רואה חשבון מוסמך. יש לכלול בתוכנית העסקית גם את נושא עלויות הקמת העסק כדי לאתר פתרונות מימון ואשראי נוחים ומשתלמים.
למעשה, מבחינת רשויות המס בארץ אין הבדל בין הקמת עסק חדש כמו חנות בגדים או דוכן פלאפל, לבין הקמת עסק אינטרנטי. יש חובת דיווח בהתאם לסוג העסק ומחזור העסקאות, ויש שיקולי מס שחשוב להתייחס אליהם נכון.
טיפים חשובים למי שמעוניין להקים עסק אינטרנטי
- עזרה מבעלי מקצוע – כדי להקים עסק אינטרנטי לא צריך להמציא את הגלגל מחדש, מומלץ להיעזר באנשי מקצוע מנוסים ומיומנים, למשל ייעוץ פיננסי ותכנון מס בעזרת רואה חשבון או יועץ מס.
- היעזרות בפלטפורמות ייעודיות – כאמור, קיימות פלטפורמות ייעודיות לאתרים מסוגים שונים כדוגמת פלטפורמות המיועדות לבלוגים או פלטפורמות המיועדות לחנויות מקוונות. חלקן מגיעות עם פתרונות סליקה מובנים, עיצובים מוכנים, יכולות שיווקיות, אינטגרציות חכמות ועוד. גם אם אינכם אנשים טכניים במיוחד או בעלי יכולות עיצוביות גדולות עדיין תוכלו לבנות חנויות מדהימות במינימום של זמן ומאמץ מצדכם.
- אורך רוח – כאשר פותחים עסק חדש חשוב להתמיד בעשייה ולהיות סבלניים מאחר ויש סוגי עיסוק הדורשים זמן והשקעה כבירה עד שרואים תוצאות ומתחילים להרוויח.
- משאבים – את העסק באינטרנט חשוב להקים רק לאחר ייעוץ מקצועי, מחקר שוק, גיוס הון ובניית תוכנית עסקית. הקמת עסק דורשת משאבים רבים ועליכם לוודא כי יש לכם את הזמן, הידע וההון הנדרש כדי להצליח.