התפרצות מגיפת ה- covid-19 בעולם חייבה את כולנו לסגל שגרה חדשה של ריחוק חברתי, חבישת מסיכות ומודעות גבוהה לבריאות שלנו. המשבר גם שינה את האופן שבו אנחנו מתייחסים לקרבה פיזית, גרם למהפכה בעולם העבודה כשחייב עבודה מרחוק, והכניס מילים חדשות לז'רגון שלנו, כמו אלכוג'ל, קפסולות או מתווה יציאה.
אבל אחד השינויים הגדולים שהקורונה האיצה הוא מעבר לרכישה מקוונת בחנויות אונליין. מאז פרוץ המשבר, אנשים רבים בוחרים לבצע את מרבית הרכישות שלהם אונליין.
אם בשנים עברו היו אלו ענקיות E-commerce כמו אמזון, ששינו את פני המשחק, הרי שעכשיו כמעט כל עסק מקומי מגלה שפתיחת חנות אינטרנטית מעלה משמעותית את אחוזי המכירות, ואף גורמת להרבה יותר לקוחות קצה להתוודע אל העסק. אם בעבר בעלי עסקים שאלו את עצמם איך להגדיל מכירות בעסק, הרי שהיום התשובה ברורה – מעבר למסחר מקוון.
בעולם שבו חברות ענק ותאגידים בינלאומיים מאיצים טרנספורמציות דיגיטליות ומעבר לפעילות מקוונת, גם העסקים הקטנים בוחרים שלא להישאר מאחור.
פתיחת חנות אינטרנטית באקלים העסקי של שגרת הקורונה היא אחת הבחירות הרווחות בקרב עסקים רבים בארץ ובעולם. כל בעל עסק מבין שכדי לשמר רלוונטיות ולהרחיב את קהל הלקוחות, הוא חייב להציע גם פלטפורמה דיגיטלית לרכישה אונליין.
בין אם מדובר במוצרי מזון, פארמה, ביגוד, מחשוב או צעצועים – הקורונה הוכיחה לכולנו שעולמות הE-commerce הם העתיד.
המגפה העולמית האיצה תהליכים רבים והעבירה את מרכז הכובד של החיים לעולם הדיגיטלי. פגישות עבודה עברו למתכונת זום ושיחות וידאו בוואטסאפ החליפו מפגשים חברתיים או התכנסות משפחתית בערב חג. אחד השינויים המשמעותיים ביותר היה המעבר לעבודה מהבית. כיום, כשאחוזים גדולים מהמשק עובדים במתכונת בית-משרד משולבת או רק מול המחשב הביתי, נפתחות בפנינו גם אפשרויות הכנסה חדשות. מכירות באינטרנט מהבית הופכות יותר ויותר מקובלות כיום, כשאנשים רבים בוחרים לפתוח עסק מקוון או להקים חנות אינטרנטית לעסק הקיים. סקרים מגלים כי מכירות באינטרנט בעקבות קורונה עלו בעשרות אחוזים, כאשר בארה"ב, למשל, הייתה עלייה של 93% בסחר מקוון בהשוואה לחודשים דומים בשנה שעברה. וגם בישראל, נרשמו עליות מרשימות באחוזי קנייה מעסקים מקומיים. אז היום לא צריך יותר לשאול כמה ישראלים קונים באינטרנט, אלא מיהם הישראלים שעדיין לא עברו לרכישה מקוונת?
לפי נתוני חברת נילסן, המשבר האיץ מעבר של לקוחות מרכישה בחנויות לקנייה מקוונת. נתונים עולמיים מצביעים על כך שאנשים רבים מודים כי גם לאחר המשבר יעדיפו להמשיך ולבצע קניות בפלטפורמות מקוונות, בעיקר בשל חווית הקנייה הנוחה ומיידיות הרכישה.
הקורונה סייעה גם לטשטש גבולות בין מדינות. מימד הזמן או המיקום הגיאוגרפי של עסקים לא יהיה רלוונטי יותר בעתיד הקרוב. ממש כפי שרבים מאיתנו רוכשים מוצרים מאתרים בסין, כך גם נוכל למכור ולשלח במטוס כל מה שהעסק שלנו מציע. ואולי, בקרוב, אנחנו נהיה אלה שנשלח חבילות עטופות לסינים.
היום כבר ברור שהרגלי הצריכה שהואצו עם פרוץ משבר הקורונה העולמי עומדים לשנות את המציאות עבור כולנו, ועולמות הסחר המקוון עומדים להיות מנוע הצמיחה של העתיד.
דף הבית » מסחר אלקטרוני » ממשבר למנוע צמיחה: איך השפיעה הקורונה על העולמות הדיגיטליים?